søndag 1. april 2012

Cafayate, Salta og Jujuy

Jujuy (23. mars til 26. mars)


Jujuy er den nordligste provinshovedstaden i Argentina, og baerer tydelig preg av aa ligge saa tett opp til Bolivia. Byen har en veldig "indiansk" feeling, og jeg likte det veldig godt. Sammenlignet med Salta gaar det meste tregt, og du finner ingen store kjoepegater og lignende. Det var gateselgere overalt, og et stort utendoers/innendoers marked like ved busstasjonen.

Jeg fant et veldig koselig hostel, med livemusikk om kveldene og en avslappet atmosfaere, noe som var herlig etter Salta. Dagene ble brukt til lesing og gatevandring, med tilhoerende iskremspising. Mens jeg var der foregikk det ogsaa voldsomme politiske demonstrasjoner, med store folketog og masse fyrverkeri. De protesterte for mer arbeid og bedre arbeidsvilkaar (saa langt jeg kunne forstaa fra bannerene), og det var veldig interessant aa foelge folkemengden. Demonstrasjonene foregikk badde fredag, loerdag og soendag, og var ganske intense.

Gatemarsjer i Jujuy


Etter fire avslappende dager i Jujuy dro jeg videre til Aldea Luna tidlig mandag morgen


Cafayate / Salta


Etter aa ha besoekt Quilmes tok vi (jeg, Christopher, Anne og Martìn) bussen til Cafayate, som er Argentinas andre vinhovedstad (etter Mendoza), og fant et hyggelig familiedrevet hostel, lagde en bedre middag (med god vin, selvfoelgelig) og hygget oss til langt paa natt. Neste dag busset jeg videre til Salta, mens de andre ble noen dager til i Cafayate.

Etter en natt i Salta paa et helt greit hostel byttet jeg til et annet, der Daniel og de to hollandske jentene fra La Domanda ogsaa bodde, og hadde noen fine dager sammen med dem. Salta by var virkelig fantastisk, med nydelige parker, masse koloniarktitektur og mange spennende museer. Saerlig MAAM (Museo Arquelogico de alta Montaña) var interessant; utstillingen bestod for det meste av gjenstander fra inkakulturen (med forklaringer paa engelsk!) funnet paa toppen av en vulkan, Llullaillaco, i provinsen. Hoeyedepunktet i utstillingen var et intakt barn, funnet i et gravkammer paa toppen av vulkanen. Museet har tre barn i alt (de blir kalt "Los Niños de Montaña). De er gitt som offergaver til inkagudene, og ble funnt med diverse gaver og pyntegjenstander, alle tre tilnaermet intakte. De stiller kun ut en av dem om gangen, og naar jeg var der var det gutten de viste. Det var virkelig et uhyggelig syn, men ogsaa fascinerende. Desverre var det forbudt aa ta bilder i de fleste museer.

Jeg skulle gjerne tilbrakt mer tid i Salta, men etter som jeg bare hadde noen dager foer jeg maatte vaere paa den neste gaarden, busset jeg videre til Jujuy paa fredag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar